Tips voor een succesvolle camperbeurs

september 10, 2021 Anne Haverkamp Comments Off

Als camperbedrijf deelnemen aan een beurs is een dure hobby. Hoe pak je het zo aan dat je niet alleen klanten overhoudt aan dit avontuur maar ook nog eens voldoende klanten om alle kosten eruit te halen?

In dit blog een aantal tips om de deelname aan de beurs succesvol te maken!

1. Bepaal je doelstelling en meet die achteraf

Op een beurs krijg je de kans om nieuwe potentiële klanten te ontmoeten, dat is logisch. Als je vooraf bepaalt wat ‘succesvol’ is, dan kun je ook zuiver bepalen of je volgende keer weer heengaat of niet.

Een voorbeeld hoe je die doelstelling bepaalt is het succes te relateren aan de kosten van online marketing:

  • Een lead die via de Google Adwords campagne is binnen gekomen kost € 150,-.
  • Eén op de drie offertes gaat door, dus per verkochte camper zijn de kosten € 450,-.
  • Dit is de ‘benchmark’ die je ook wilt hanteren voor de beurs. De kosten voor de beurs bedragen (inclusief standbouw) € 10.000,-. Kortom: je wilt uiteindelijk 22 campers verkopen.
  • Ook hier geldt dat 1 op de 3 doorgaat, dus je hebt 66 leads nodig.
  • Als je drie dagen op de beurs staat, betekent dat dus 22 leads per dag.

2. Kondig via zo veel mogelijk kanalen aan dat je er zult zijn

Tijdens de beurs wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk klanten en potentiële nieuwe klanten bij jouw stand verschijnen. Doe dit door zoveel van je eigen (owned) kanalen te gebruiken:

  • Deel een bericht te plaatsen via social media (eventueel versterkt met ‘boost )
  • Vermeld op jouw website dat je bij de beurs aanwezig zult zijn
  • Verstuur aan jouw klanten een nieuwsbrief
  • Richt je remarketing bannercampagne zo in dat je recente bezoekers van jouw website een banner voorschotelt dat ze ook welkom zijn op de beurs.

3. Vetel waarom: creëer (nieuws)waarde

Deel niet alleen het feit dát je op de beurs staat + het standnummer, maar leg ook uit waarom mensen specifiek jouw stand moeten bezoeken.

  • Jij hebt de primeur van die nieuwste camper van uit modeljaar 2022.
  • Jij geeft ter plekke een flitsende demonstratie van een nieuwste feature.
  • Standbezoekers maken bij jou kans op een interessante prijs.

Aarzel niet er een aantrekkelijke actie aan toe te voegen: ‘Een uitdraai van deze tekst kun je bij onze stand inruilen voor een bijzondere attentie!’

Het spreekt voor zich dat je altijd zorgt voor een hapje en een drankje.

4. Zorg voor een professionele stand

Een beurs is overweldigend voor bezoekers, er is veel aanbod. Onbewust besluiten de bezoekers binnen vijf seconden of ze jouw stand gaan bezoeken of niet, je hebt dus maar heel kort de tijd om hun aandacht te trekken. Zorg voor een letterlijk ‘merkwaardige’ stand: dus één die waardig is aan jouw merk.

Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat de stand er interessant maar wel consistent uit ziet. Hoe beter alles op elkaar aansluit, hoe professioneler het is. Gebruik consistent dezelfde logo’s en kleuren ook in foto’s en video’s die voorbij komen.

5. Zet tijdens de beurs Facebook en Instagram local advertising in

Een beurs is zo druk dat mensen soms gewoon vergeten bij jouw stand langs te lopen. Zet hiervoor Facebook en Instagram local advertising in: mensen die op of rondom het beursterrein aanwezig zijn, krijgen een advertentie van jouw bedrijf te zien.

Vertel in de advertentie ook weer vooral waarom ze jouw stand moeten bezoeken. Sterker nog: plaats een foto of korte video van jouw stand in de advertentie, zodat helemaal duidelijk is waar jouw stand staat en hoe jouw stand eruit ziet!

Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat de stand er interessant maar wel consistent uit ziet. Hoe beter alles op elkaar aansluit, hoe professioneler het is. Gebruik consistent dezelfde logo’s en kleuren ook in foto’s en video’s die voorbij komen.

TIPS GAAN VERDER ONDER HER ORANJE BLOK

GRATIS WEBINAR MARKETING TRENDS EN GOOGLE MYBUSINESS

 

Bereik je je doelgroep op de juiste tijd en plaats? 
In welke mate ben je uniek t.o.v. de concurrentie? 
Wat zijn eigenlijk je kosten per lead per kanaal en kan dat effectiever? 
Vragen die niet iedereen dagelijks aan zichzelf stelt, maar zeker belangrijke vragen om te beantwoorden. Waarom? Dat vertellen onze camper marketing specialisten je graag tijdens het gratis webinar dat plaats vindt op donderdag 28 oktober, om 19.30 uur. 

5. Give-away? Altijd in ruil voor je NAW!

Eén van de belangrijkste redenen voor een beursbezoek blijkt de anonimiteit waarin mensen veel verschillende campers kunnen zien en uitproberen. Niet iedereen die op de beurs komt heeft ter plekke behoefte aan een (verkoop)gesprek.

Zorgt daarom voor voldoende flyers en brochures te verspreiden door de stand. Zorg altijd voor bedrijfsinformatie bij alle brochures en flyers, niet desnoods een visitekaartje eraan vast.

Daarnaast geldt de ultimate beursregel: alleen give-away in ruil voor NAW. Dit kan dus zo zijn wanneer mensen na een fijn verkoopgesprek een offerte hebben opgevraagd.

Een andere manier om NAW-gegevens te verzamelen is door mensen te laten deelnemen aan een prijsvraag. Zorg voor een vraag waar alleen écht geïnteresseerden het antwoord op weten.

6. Gebruik een gesprekformulier

Niets is zo verleidelijk om drie beursdagen te praten, praten en nog eens praten en uiteindelijk geen administratie te hebben van wat welke klant nou ook alweer vertelde. De oplossing: gebruik een gesprekformulier en druk alle standmedewerkers op het hart deze verplicht te gebruiken!

Wat zet je op het gesprekformulier:

  • Dag / datum
  • Naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer.
  • In welk product / service heeft de klant interesse getoond?
  • Personalia: met name het waarom is belangrijk: waarom wil een klant die lengtebedden hebben? Waarom vindt met een hefbed belangrijk? (B.v. zijn er kleinkinderen die komen slapen etc.?
  • Datum en tijd waarop de prospect wenst teruggebeld te worden.
  • Zet op het formulier een code die aangeeft hoe ‘hot’ de prospect is.

Een A is voor een hot-account die je direct na de beurs moet bellen of bezoeken;

Een B is een bezoeker die je één, hooguit twee weken na de beurs moet bellen. Niet later, anders is die persoon je al vergeten en is de concurrent je wellicht al voor geweest;

Een C is voor de bezoeker die aangegeven heeft wél geïnteresseerd te zijn, maar niet op korte termijn.

7. Plan een goede follow-up

Eén van de grootste fouten van beursdeelnemers: door de drukte van de dag niet toekomen aan de follow-up. Op de beurs doe je je best om met zoveel mogelijk potentiële klanten in contact te komen. Laat ze na het evenement niet aan je aandacht ontsnappen.

 

  • Hou tijdens de beurs bij welke klanten zijn langs geweest. Noteer per klant hoe ‘hot’ deze prospect in jouw ogen is.
  • Besteed na afloop de meeste tijd aan de mensen die de grootste kans hebben om klant te worden. Het is belangrijk om aanwijzingen zo snel mogelijk op te volgen.
  • Stuur een nieuwsbrief of e-mail naar elke bezoeker, waarin je ze bedankt voor hun bezoek en maak het ze gemakkelijk om extra informatie te vinden of op te vragen.

Wat zet je op het gesprekformulier:

  • Dag / datum
  • Naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer.
  • In welk product / service heeft de klant interesse getoond?
  • Personalia: met name het waarom is belangrijk: waarom wil een klant die lengtebedden hebben? Waarom vindt met een hefbed belangrijk? (B.v. zijn er kleinkinderen die komen slapen etc.?
  • Datum en tijd waarop de prospect wenst teruggebeld te worden.
  • Zet op het formulier een code die aangeeft hoe ‘hot’ de prospect is.

Een A is voor een hot-account die je direct na de beurs moet bellen of bezoeken;

Een B is een bezoeker die je één, hooguit twee weken na de beurs moet bellen. Niet later, anders is die persoon je al vergeten en is de concurrent je wellicht al voor geweest;

Een C is voor de bezoeker die aangegeven heeft wél geïnteresseerd te zijn, maar niet op korte termijn.

8. Plan een goede evaluatie

Bespreek me het team of de beurs inderdaad naar verwachting is geweest. Geef daarbij antwoord op vragen als:

 

  • Hebben we ons doel behaald in termen van aantal leads en aantal klanten?
  • Paste de doelgroep die de beurs bezocht bij ons bedrijf?
  • Hoe verliepen de gesprekken? Welke medewerkers heeft extra coaching nodig in de toekomst?
  • Wat pakken we volgende keer anders aan?

foto’s: pexels.com

Wij zijn HeavyFuel

HeavyFuel is het nieuwe marketingbureau voor camperbedrijven in Nederland. Ons doel: de camperbranche op het gebied van (digital) marketing professionaliseren. Bij HeavyFuel, marketing & strategie zien we dat de marketing van camperbedrijven stukken professioneler, effectiever en efficiënter kan.

  • Professioneler door meer te denken vanuit een goede strategie: zodat je van hap-snap campagnes naar een lange-termijn oplossing gaat.
  • Effectiever door per kanaal te meten hoeveel een lead (of zelfs order) eigenlijk heeft gekost en je bij kunt sturen.
  • Efficiënter door meer de automatiseren en alle systemen aan elkaar te knopen.

6 oktober ontvangt u een digitale uitnodiging met de deelnamelink erin.